Mediačné služby
IČO: 54992044
DIČ: 1073034325
Identifikačné číslo: 1073034325
V prípade záujmu o službu nás kontaktujte prosím cez formulár na našich stránkach.
Mediácia patrí k formám riešenia sporov. Jedná sa o činnosti, ktorými zúčastnené strany
riešia prostredníctvom mediátora spor, ktorý vznikol.
Legislatívne je mediácia upravená Zákonom č. 420/2004 Z. z. o mediácii a o doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Mediáciou riešime spory, ktoré vznikajú z občianskoprávnych vzťahov, rodinnoprávnych
vzťahov, obchodných záväzkových a pracovnoprávnych vzťahov.
Mediácia patrí k nezávislému konaniu od súdneho konania. Možno ju využiť ešte pred
samotným súdnym konaním, v jeho priebehu a v prípade, ak je to účelné, tak aj po skončení
konania.
Najväčšia výhoda mediácie je skutočnosť, že je dobrovoľná a proces mediácie je možné
kedykoľvek ukončiť. Z mediačného konania vyplýva okrem iného zákonná mlčanlivosť
o priebehu a výsledkoch mediácie, rovnosť účastníkov, flexibilita mediačného konania,
rýchlosť, predvídateľnosť nákladov, výhra všetkých zúčastnených strán, ktorú vidíme
v spísaní mediačnej dohody, jej záväznosť v prípade spísania vo forme notárskej zápisnice,
alebo v prípade schválenia dohody súdom, obnova narušených vzťahov a mnohé ďalšie.
V prípade potreby ponúkame mediáciu našim prijímateľom domácej opatrovateľskej
služby, ich rodinným príslušníkom, ale aj širokej verejnosti. Mediácia ako som už uvádzala je
založená na dobrovoľnosti sporných strán riešiť a vyriešiť konfliktné situácie, ktoré nám
prináša život. Stretnutie s mediátorom je vopred naplánované a dohodnuté.
Mediácia prebieha v niekoľkých etapách a každé stretnutie s mediátorom trvá maximálne
1 hodinu.
Ako prebieha mediácia?
1. Telefonické, písomné (poštou, mailom, elektronickou schránkou), osobné stretnutie
s mediátorom. Strana sporu oboznámi mediátora, o aký spor sa jedná a oznámi ostatných
účastníkov konania. Mediátor následne vyhodnotí, ši vzniknutý konflikt je vhodné riešiť
mediáciou. V prípade, že spor je vhodný na výkon mediácie, mediátor dohodne so
zúčastnenými stranami prvé mediačné stretnutie.
2. Pri úvodnom stretnutí oboznámime sporiace strany so základnými pravidlami
mediačného konania.
3. V tomto kroku sa jedná o etapu načúvania, ktorú nazývame aj neprerušovaný čas.
V rámci tejto etapy, mediátor aktívne načúva zúčastneným stranám. Hneď v úvode sú však
dohodnuté podmienky, kto spor začína opisovať. Obom sporiacim stranám poskytujeme na
vyjadrenie vlastného názoru rovnaký časový priestor. Mediátor môže v tejto fáze pokladať
doplňujúce otázky z toho dôvodu, aby nedošlo k prípadnému neporozumeniu. Otázky sú
kladené obom stranám tak, aby sme sa dostali k jadru vzniknutého a riešeného konfliktu.
4. Etapa výmeny, v ktorej si zúčastnené strany načúvajú. V tejto etape je možné, aby
zúčastnené strany spolu aj komunikovali. V tejto etape prechádzame minulosťou a postupne
sa orientujeme v prítomnosti a pozornosť zameriavame aj na možnú budúcnosť. V tejto etape
mediátor podporuje vzájomné načúvanie tak, aby sme dosiahli efektívnu komunikáciu.
Mediátor v tejto fáze zúčastnené strany poznáva, robí si obraz o ich pohľade na vzniknutý
konflikt a kladie dôraz na vzájomné pochopenie sa.
5. Hľadanie prijateľných riešení vzniknutého sporu. Mediátor očakáva návrhy od
zúčastnených strán na riešenie konfliktu tak, aby toto bolo prijateľné pre všetky zúčastnené
strany. V žiadnom prípade mediátor sám nenavrhuje riešenia. On sám iba pomáha v ich
hľadaní. Výsledkom tohto procesu je spísanie riešení, ktoré sa javia ako najprijateľnejšie.
6. Mediátor pomáha s upresňovaním riešenia, zrekapituluje konečné návrhy, pričom sa
strany vyjadria, či sú im návrhy zrozumiteľné. Sú rozpracované a vybrané riešenia do
konkrétnych krokov a sú vypracované tzv. poistky, pokiaľ by nastala situácia, kedy by sa
dohodnuté riešenia nedali realizovať.
7. Nakoniec sa spíše dohoda a záver mediačného procesu. Konečnú dohodu v písomnej
podobe podpisujú všetci účastníci mediácie, teda zúčastnené strany a mediátor. V rámci tejto
etapy mediátor zhrnie proces mediácie, sústredí sa predovšetkým na dosiahnuté výsledky.
Mediačná dohoda musí byť vyvážená, špecifická, merateľná, dosiahnuteľná, reálna a časovo
ohraničená.
8. Po skončení mediácie Vás mediátor môže kontaktovať, aby preveril, či sa mediačná
dohoda plní bez problémov. V prípade, ak vzniknú problémy pri plnení mediačnej dohody,
resp. strany nebudú dohodu plniť v takom rozsahu, ako sa dohodli, môže mediátor stranám
odporučiť pomediačné stretnutie.
Mediácia je ukončená podľa Zákona č. 420/2004 Z. z. o mediácii a o doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov nasledovne:
dňom uzavretia dohody, ktorá je výsledkom mediácie;
dňom písomného vyhlásenia mediátora po konzultácii so zúčastnenými stranami na
mediácii, že mediácia nebude ďalej pokračovať;
dňom právoplatného rozhodnutia o dočasnom pozastavení činnosti mediátora alebo
dňom právoplatnosti rozhodnutia o vyčiarknutí mediátora z registra mediátorov;
dňom, keď mediátor odmietol k dohode, ktorá je výsledkom mediácie, pripojiť svoj
podpis;
dňom doručenia písomného vyhlásenia jednej z osôb zúčastnených na mediácii
adresovaného druhej strane zúčastnenej na mediácii a mediátorov, že mediácia je skončená;
dňom, keď účastník mediácie spor, ktorý je predmetom mediácie, predložil na
rozhodnutie súdu, alebo rozhodnutie rozhodcovskému orgánu;
uplynutím 90 dní v prípade mediácie spotrebiteľského sporu a v ostatných prípadoch
uplynutím 6 mesiacov od začatia mediácie, ak si osoby zúčastnené na mediácii v ostatných
prípadoch nedohodli dlhšiu dobu, po ktorej sa mediácia skončí;
dňom smrti alebo vyhlásením za mrtvého mediátora alebo niektorého účastníka
mediácie.
V prípade potreby mediácie je potrebné kontaktovať mediátora, na tel. čísle 0907
657 006, vypísanie žiadosti o začatie mediácie a dohodnutie ďalších krokov a postupov pri
výkone mediácie.
Príklady vhodné na mediáciu:
rodinné a iné vzťahové konflikty;
ekonomické problémy a konflikty;
konflikty vyplývajúce z pracovno-právnych vzťahov;
iné konflikty.
Pri výkone mediácie zaručujeme 100% diskrétnosť.